Rad1-left

GLUTEENITON LEIVONTA

Jos et ole ennen kokeillut gluteenitonta leivontaa, tulet huomaamaan että se on hieman erilaista kuin perinteisillä jauhoilla, kuten vehnällä, ohralla ja rukiilla leipominen. Gluteenin ansiosta taikina on pehmeämpää sekä kohoaa hyvin, ja näitä ominaisuuksia tavoitellaan myös gluteenittomassa leivonnassa. Leivottaessa tärkkelyspitoisilla jauhoilla gluteeni voidaan korvata esimerkiksi kuitupitoisella psylliumkuitujauheella. Oikeilla määrillä voidaan luoda taikinaan sitkoa, jolloin sen vaivaaminen onnistuu. Tavallisin tapa on kuitenkin jättää taikina hieman kosteammaksi ja kaataa se esimerkiksi leipävuokaan. Näin gluteeniton leivonta on usein helppoa ja nopeaa, sekä tietenkin herkullista!

ANNOSTELE OIKEIN

Ole tarkka annostuksen kanssa. Punnitse jauhot mittaamisen sijasta, jotta saat varmasti taikinaan oikean määrän jauhoja.









VAIVAA TAIKINAA

Kun vaivaat taikinan sekaan kunnolla ilmaa, se myös kohoaa helpommin. Aikaa säästääksesi voit toki käyttää myös yleiskonetta gluteenittoman taikinasi vaivaamiseen – mielellään ainakin 10-12 minuutin ajan.










MANTELIJAUHO

Mantelijauho tehdään jauhamalla kuoritut mantelit hienoksi jauhoksi. Kuten muutkin pähkinät, myös mantelit ovat täynnä energiaa niiden korkean rasvapitoisuuden ansiosta. Mantelijauho sisältää myös paljon proteiinia, kun taas sen hiilihydraattipitoisuus on suhteellisen matala.

Mantelijauho on ihanaa makeissa leivonnaisissa, kuten macaroneissa, ja on se on mantelimassan pääraaka-aine. Kokeile jauhoa myös leivissä, kakkupohjissa, marengissa ja leivoksissa. Mantelijauho toimii erinomaisesti myös leivittämiseen!

Rad2-right
Rad3_right

MAISSIJAUHO

Maissijauho valmistetaan jauhamalla auringossa kypsynyt maissi jauhoksi. Se on luontaisesti gluteeniton, joten se sopii lähes kaikille. Se on helposti sulavaa jauhoa, joka on hellävarainen herkälle vatsalle ja sopii siten sekä aikuisille että lapsille.

Maissijauho sopii yhtä hyvin näkkileipään kuin meksikolaisiin tortilloihin. Voit valmistaa siitä myös velliä, keksejä, leipää ja ohukaisia.













HASSELPÄHKINÄ- JAUHO

Hasselpähkinäjauho koostuu jauhetuista hasselpähkinöistä. Jauho on luontaisesti gluteenitonta, maistuu ihanan pähkinäiselle ja sopii erinomaisesti kakkuihin ja jälkiruokiin. Korvaa osa tavallisista jauhoista hasselpähkinäjauhoilla saadaksesi mukaan pähkinäistä makua sekä maukkaamman lopputuloksen. Voit käyttää jauhoa myös smoothiessa tai ripotella sitä myslisi sekaan.

Kuten muutkin pähkinät, myös hasselpähkinät ovat täynnä energiaa niiden korkean rasvapitoisuuden ansiosta. Pähkinöissä on myös runsaasti ravintokuitua.

Rad4_right